i väntans tider och efteråt

Måndagar är nya favvodagen!

Filed under: efter kejsarsnitt, Träning | Tags: | mars 14th, 2011
Post

Ja! Du läser rätt, jag gillar måndagar. Fredagar har sin lever på sin helgkänsla och närheten till ledig tid. Det är lätt att tycka om fredagar. Att gilla måndagar är ett gillande av ett helt annat slag. Det som får mina måndagar att glimma av guldkant är mamma/barn passet jag håller i mellan 10-11 på Frisk på fm. Det kan bli lite stressigt och stissigt innan jag och Alma kommer iväg med alla dessa saker som skall med. Hennes grejer, mina grejer och grejer till själva klassen. Ibland blir jag lite småhysterisk för mig själv när jag packar, klär på oss och borstar tänderna samtidigt. Jag är övertygad om att många känner igen sig i den beskrivningen. Även om man har bara sig själv att ta hand om kan morgontider bli en kamp mot klockan. Lägg på en bebis med sina behov och sin vilja på det så har både händer och huvud fullt tills allt och alla är ute genom dörren.

Trots denna lite hetsiga start så gillar jag måndagar skarpt. Att komma ner till gymmet och möta ett gäng träningssugna tjejer och deras finfina bebisar är en glädjeinjektion av stora mått. Vi plockar fram våra lådor och placerar hela det lilla babygänget på mattor framför oss. Där ligger de och beundrar sina mammor som kämpar och svettas steppandes i ca 30 minuter. Sen får de små guldklimparna vara med och aktiveras i andra delen av passet. Då får de åka hiss upp o ner i mammas famn, åka flygplan på hennes ben och studsa upp och ner på sidorna. Ibland väljer bebisen att passa på och sova då och då har vi det lite mindre mysiga alternativet som är viktplattor. Idag försökte vi oss även på en av Tupler övning som kallas för hissen. Du kan läsa mer om dem här. Tanken är att bygga ut den elen från vecka till vecka. Jag har även tankar på att när våren kommit på allvar bjuda mitt mammagäng från Frisk på lite extra utomhusträning med barnvagn i stil med mamma bootcamp. Men det behöver bli lite varmare först.

HISSEN

Bli av med mamma-magen!

Den här övningen går ut på att dra magen inåt mot naveln. Tänk dig att naveln är en hiss. På våning 1 är magen helt avslappnad. Den femte våningen är vid ryggraden och den sjätte på baksidan av ryggraden. Övningen görs mellan våning 5 och 6. Börja med att andas in djupt, pressa ut magen till ettan, andas ut och dra magen till 5:e våningen, fortsätt till 6:an. Upprepa så många gånger du orkar, gärna upp till 1 000 per dag, tycker Julie.

Nästa vecka planerar jag att bjuda in Björnen som ska fota lite och föreviga denna underbara timme. Nu skall jag och Alma fixa lite här hemma innan det är dags för min egen klass i eftermiddag. Ikväll får du läsa om hur det gick och om min favoritövning som är fråga nr 7 i bloggutmaningen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>