i väntans tider och efteråt

En transportvecka

Filed under: transportlöpning | Tags: | maj 7th, 2012
Post

Helgen passerade i ett för en gångs skull behagligt tempo. Det blev dagar fyllda med lite utav varje. Lite hemmafix, lite familjebesök, lite träning och lite tid med vänner. Imorse kände jag mig ganska utvilad och återhämtad. En utmärkt start för transportlöparveckan. För nu är det dags att omsätta tankar i handling. Planen är som jag tidigare beskrivit att löpa till och från alla fem dagarna. På onsdag kommer jag vara iof hemma, då det är studiedag på dagis. Den dagen blir det ett enda sammanhängande lopp. Så starten har gått och första 5,5 km avklarade. Solsken och frisk luft är oslagbart att vakna upp med. Styrketräningen fortsätter att vara lidande, men nu tänker jag tillämpa principen att lite är bättre än inget. Imorse blev det exakt 30 minuter. Och nu snackar vi 30 minuter nonstop. Efteråt visste jag inte riktigt om det var benen eller ryggen/bålen som var mest möra. Hur som helst så var jag duschad och klar för en dag på jobbet 07.20! Detta är upplägget för hela min transportlöparvecka
Mån springer 05.45 till jobbet + 30 min rygg/bål och springer 15.00 hem
Tis springer 08.30 till jobbet + 30 min armar och springer 18.30 hem
Ons 06.20 axlar/bål 1h + ca 1mil löpning med vagn
Tors 08.30 springer till jobbet + 30 min bröst och springer hem ca 17.00
Fre 05.45 springer till gymmet + spinn 45 och ca 15.00 springer hem

Det är planen i grova drag, fortsatt inget oväntat i träffar. Håll tummarna och ge mig era godaste mattips! Detta kommer gräva en hel del mat! Nu närmast lunch! Het biffgryta med avokado.

20120507-121302.jpg

21 Responses

  • Dahl | maj 7th, 2012 @ 12:20 | Svara

    Tips: Ät mer kolhydrater, om du kör den kondis du kör….
    Har kört mkt på protein kost, men kan bara säga, den dagen jag blandade upp kosten igen, den dagen vart jag så mkt starkare..och mkt gladare……

    Tips: Potatis & biff & wok till lunch;) det är gottans gott!

    • Marta | maj 7th, 2012 @ 08:22 | Svara

      Tack för kollistipset. Det blir definitivt mer utav den varan under denna vecka. Jag älskar bröd, men det gör inte min mage. Så allt som inte består av någon form av vete är välkommet. Annars blir det nog pannkaka av springandet, om magen pajar.

  • Jenny | maj 7th, 2012 @ 01:01 | Svara

    Blir spännande att se hur du känner dig efter denna tuffa transport-löparvecka! Kul utmaning! Ät, ät och åter är så du har nog med energi till all löpning! Såg gott ut det där på tallriken förresten!

    • Marta | maj 7th, 2012 @ 08:23 | Svara

      Jag skall hålla dig och alla andra uppdaterade. Lunchen var smarrig het biffgryta!

  • Sofia | maj 7th, 2012 @ 06:16 | Svara

    Spaghetti & köttfärssås givet….
    Någon god paj, kycklingpaj o någon smarrig sallad till
    Lasagne…
    Finns ju massor gott…

    • Marta | maj 7th, 2012 @ 08:25 | Svara

      Köttfärssås och lasange är gott. Plus att lasange går att med annat än pastaplattor. Det var himla länge sen jag åt båda, så det kommer nog dyka upp på tallriken under veckan. Paj får jag nog avstå om magen ska vara glad hela veckan. Tack för tipsen!

  • Sara | maj 7th, 2012 @ 08:34 | Svara

    Som de andra skriver – det med kolhydrater går nog åt när du ska träna ås mycket kondis! Du som verkar ha känning av gluten (eller har jag fattat fel??), hur funkar det med potatis??

    • Marta | maj 9th, 2012 @ 05:16 | Svara

      Ja, jag gissar också att det är gluten. Inget jag vet och inget jag testat mig för. Potatis är ingen favvo hos mig. Det äter jag yttest sällan och när det väl händer så är det för den serveras och inte för att jag tillagat den.

      • Sara | maj 9th, 2012 @ 05:23 | Svara

        Du verkar rätt kräsen :)

        • Marta | maj 9th, 2012 @ 06:40 | Svara

          Haha, du är långt ifrån den första som säger det. Och jag kan inte mer än instämma, med det lilla ”men”! Jag är kräsen hemma eller när jag själv väljer min mat, bjuds jag eller ska kompromissa med flera andra om ett matställe är jag flexibel. Mat är viktig för mig och jag respekterar andras smak och kostval. Vi är olika och vi gillar olika saker. Ingen lider för att jag inte gillar pasta eller ris. Precis som det kvittar min omgivning att jag inte gillar lakrits och grädde.

  • Ida | maj 7th, 2012 @ 09:37 | Svara

    Alltså sann glutenintollerant som jag är, om du är gluten, eller reagerar på det så ska du nog inte ladda med pasta. Då borde magen paja om nåt. Pröva med quinoa. eller som sagt med annat.

    Hoppas att det går bra med springandet. Funderar på att hänga med på lördag, då kanske dina ben är lagom möra så att en annan kan klara att hänga på :)

    • Dahl | maj 8th, 2012 @ 02:50 | Svara

      Finns glutenfri pasta och även massor varianter av glutenfritt bröd i affären..
      Inget är omöjligt..

      • Marta | maj 9th, 2012 @ 05:20 | Svara

        Jag kikade lite på glutenfria hyllan i affären och kräsen brödätare som jag hittade inget som lockade. Pasta gillar jag inte helt enkelt och väljer oftast bort den framförallt pg a den anledningen. Men vem vet jag kanske ändrar mig om jag testar.

        • Dahl | maj 9th, 2012 @ 11:53 | Svara

          Ris äter du väll? det går ju och ha till kött till exempel..

          • Marta | maj 9th, 2012 @ 06:43

            Visst äter jag ris. Men det är inget jag skulle välja själv. Jag gillar bröd, så det har varit huvud kolliskällan. Fram tills nu när jag inte verkar må gott av det.

    • Marta | maj 9th, 2012 @ 05:19 | Svara

      Ida! Jag räknar med dig på lördag! Vi kommer hålla ett tempo som de allra flesta ska klara och det finns ju massor av avfarter om man inte vill vara med hela timmen.

      Tack för quinoatipset! Den hade jag lite glömt bort!

  • Karro | maj 7th, 2012 @ 10:03 | Svara

    Ser ut som en riktigt bra träningsvecka, kör hårt!

  • jossan | maj 8th, 2012 @ 12:33 | Svara

    Jag funderar också på att joina löpturen på lördag! Men som sagt; Man skulle ju önska att man kunde hålla samma tempo som Marta själv. Men det målet finns inom en odefinierbar framtid ^^

    • Marta | maj 9th, 2012 @ 05:22 | Svara

      Jaaaa Jossan! Häng på nu! Det blir kul! Och som jag skrev till Ida, tempot kommer inte bli bekymmer. Vi ställer in runkeeper på 06.00 som toppgräns och jobbar iväg.

  • Sofia | maj 8th, 2012 @ 06:59 | Svara

    Så skulle råda dig innan du ändrar etc, kolla upp istället först, man kan lätt göra undersökningar på sjukhusen idag för att få direkta besked..
    Finns massor bra utbud av glutenfri mat idag..
    I mitt fall, så kan jag bara säga, gas bildningen kom från all den mäng grönsaker o sallad, och inte minst bönor / soya inte minst…Kan också tipsa om att undvika ALL light!!! Det ger extrema magbesvär, något som också är känt..
    Så tipsar dig lätt – kolla upp det…

    Som någon skrev tidigare – Potatis alternativet!! suverän mat som ger kraft och näring!

    Ha de bra!

    • Marta | maj 9th, 2012 @ 05:27 | Svara

      En undersökning vore väl kanske det bästa. Jag är medveten om gasbildning av mycket grönsaks och light ätande. Numera tillagar jag stor del av mina grönsaker och light produkter lyser med sin frånvaro. Jag ska absolut överväga undersökning, men fram tills det kan bli verklighet(sådant tenderar att ta en himla lång tid att först få göra och sen få resultat) kommer jag hålla mig till min egen trail and error metod.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>