i väntans tider och efteråt

Nyårslöften

Filed under: personligt, Träning | Tags: | januari 2nd, 2011
Post

Jag spenderar en hel del tid framför tv:n numera. Med en ammande Alma i famnen har jag inte riktigt fått till att kunna göra något annat än det. Speciellt nätter och tidiga morgontimmar blir det en hel del tittande och med endast 4 tv kanaler så blir det en salig blandning mellan vettiga program som nyheter och diverse skräpserier och dyl. Senaste dagarna har mycket handlat om nyårslöften. Det verkar som att många avger nyårslöften speciellt sådana som gäller mat och träning. ”Jag ska sluta äta godis” ”Jag ska börja träna…….7 dagar i veckan med detsamma” ”Jag ska gå ner en massa kilon” osv osv……

Det får mig att fundera kring vilken knasig syn många runt om har gällande mat och träning. Mycket bygger på vad man måste och vad man borde. Glädje och lust lyser med sin frånvaro och jag får känsla av att personerna i fråga plågar sig genom diverse träningspass och dieter innan de tappar lusten och ger upp. Det är tråkigt och ledsamt att se. Jag känner igen denna nyårshets från alla mina år som gruppträningsinstruktör. Gymmet och klasserna blir överfulla efter årsskiftet. Alla ska börja sina nya liv. Ledsamt nog så håller det oftast inte ens januari ut. Många går ut för hårt och gör saker som de egentligen inte gillar vilket resulterar i att efter någon eller i bästa fall några veckor ger man upp. Det gör mig lite beklämd nu när jag tänker efter och inser att jag att beskådat detta varje januari, september och när sommaren börjar närma sig.

Mina tips till lite mer realistiska nyårslöften är att ha dela upp sitt mål i mindre delmål. Det är nog också viktigt att tänka om ens planer är realistiska. Den vardagen man lever i kanske inte tillåter att man tränar 7 dagar i veckan. Om man inte tränat alls eller mycket lite året innan så bör man kanske börja i mindre skala. Det är bättre att planera in och genomföra ett tillfälle i veckan än att känna skuld för man inte klarar alla de andra. Framförallt så är det viktigt att hitta motionsformer man gillar. Tycker du att det är kul så är det mycket sannolikt att du kommer vilja göra om det och du kommer att göra det helhjärtat. Och givetvis är vardagsmotionen viktig. Att använda sin kropp i sin vardag. Gå, cykla, promenera, bära matkassar, städa hemma, leka med sina barn osv.  Jag har försökt att överföra lite av dessa tankar till alla de som jag har i min närhet och som går in i det nya året med att ta ”nya friska tag”. Allt blir mycket roligare och mer givande om fokus hamnar på möjligheter, glädje och lust.

Jag ser fram emot terminstarten om en dryg vecka. Hoppas på att möta många träningssugna kunder på mina spinningklasser. Mitt mål är att dela med mig av min träningsglädje och göra träningen så skoj att den ska bli en del utav deras vardag och något de ser fram emot.

One Response

  • Ingela | januari 2nd, 2011 @ 08:14 | Svara

    Jag håller verkligen med dig Marta :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>